Budynki dawnych brzegowych stacji ratownictwa morskiego, zbudowane staraniem Niemieckiego Towarzystwa Ratowania Rozbitków Morskich (DGRS). Potoczna nazwa wzięła się stąd, iż w XIX wieku ratownie te wznoszono przeważnie z czerwonej cegły. W rejonie Ustki "Czerwone Szopy" zachowały się w Jarosławcu, Ustce , Rowach i w Czołpinie.
W całym obszarze wybrzeża, dawniej pruskiego, a obecnie polskiego, znajdowało się 30 stacji ratownictwa brzegowego:
(nazwa polska / dawna nazwa niemiecka)
Świnoujscie / Swinemuende
Miedzyzdroje / Misdroy
Wisełka / Neuendorf
Dziwnów / Berg Dievenoew
Trzesacz / Hoff
Mrzeżyno / Treptower Deep
Kołobrzeg / Kolberg
Gaski / Funkenhagen
Łazy / Laase
Darłowo / Ruegenwaldermuende
Jarosławiec / jershoeft
Ustka / Stolpmuende
Rowy / Rowe
Czołpino / scholpin
Łeba / Leba
Kopalino / Koppalin
Karwia / Karwenbruch
Władysławowo / Grossendorf
Jastarnia / Heisternest
Hel / Hela
Gdańsk Brzeźno / Broesen
Gdańsk Nowy Port / Neufahrwasser
Gd. Westerplatte / Westerplatte
Gd. Górki Zachodnie / Neufaehr
Gd. Sobieszewo / Bohnsack
Jantar / Pasewark
Stegna / Steegen
Kąty Rybackie / Bodenwinkel
Przebrno / Proebbernau
Piaski / Neukrug.
Literatura: Antoni F. Komorowski, Bezpieczeństwo i ratownictwo morskie na południowym Bałtyku, przełom XIX i XX wieku, Gdansk 2019